Εργαστήρι Υποκριτικής για προχωρημένους και επαγγελματίες

Διδάσκουν: Αλέξανδρος Μιχαήλ, Σοφία Βούλγαρη, Γλυκερία Καλαϊτζή

Έναρξη μαθημάτων:

13 Οκτωβρίου 2021

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Με όραμα τη δημιουργία ενός πυρήνα έρευνας, μετεκπαίδευσης και ομαδικής συνύπαρξης των ανήσυχων και δημιουργικών ανθρώπων που ασχολούνται με τις παραστατικές τέχνες στη Θεσσαλονίκη, το Θέατρο Τ διοργανώνει Εργαστήρι Υποκριτικής για προχωρημένους και επαγγελματίες.

Φέτος, σχεδιάσαμε ένα εξειδικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που αναπτύσσεται σπονδυλωτά σε τρεις (3) αυτόνομους κύκλους διάρκειας 10 εβδομάδων ο καθένας.

Κάθε κύκλος ολοκληρώνεται, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, με μία ανοιχτή παρουσίαση, μέσα από την οποία οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν την εμπειρία τους με έναν περιορισμένο κύκλο κοινού.

Στόχοι του προγράμματος είναι:

  • Η ενδυνάμωση της σωματικής, κιναισθητικής και συναισθηματικής αντίληψης των συμμετεχόντων.
  • Η απελευθέρωση νέων δυναμικών σωματικής εξοικείωσης και έκφρασης.
  • Η κατάκτηση νέων θεατρικών μεθοδολογικών εργαλείων.
  • Η καλλιέργεια μιας σφαιρικότερης και ανανεωτικής αντίληψης για το θέατρο.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:

  • Επαγγελματίες ηθοποιούς, σκηνοθέτες και χορευτές
  • Σπουδαστές Δραματικών Σχολών / Σχολών Θεάτρου και Χορού
  • Άτομα με προηγούμενη θεατρική και σκηνική εμπειρία

1ος κύκλος: Το Κείμενο Σώμα

Σύντομη περιγραφή

Μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και τη σωματοποίηση της γλώσσας, εξερευνούμε τις δυναμικές κειμένων της παγκόσμιας δραματουργίας  και λογοτεχνίας προκειμένου να συνδεθούμε, σε ένα καθολικότερο, βαθύτερο και αμεσότερο επίπεδο, με τη λειτουργία του θεατρικού λόγου.

Λεπτομέρειες

Κάθε – καλογραμμένο τουλάχιστον – θεατρικό κείμενο, αποσκοπεί να επικοινωνήσει στο κοινό του, πέρα από το συνειδητό επίπεδο των νοημάτων, και σε ένα άρρητο – ασυνείδητο επίπεδο ρυθμού, εικόνων, ήχων, απευθυνόμενο περισσότερο στη συναισθηματική παρά στη διανοητική ευφυία των θεατών.

Κι ενώ γνωρίζουμε καλά πως η θεατρική επικοινωνία είναι μια καθολική και πολυεπίπεδη ανθρώπινη εμπειρία, βλέπουμε συχνά θεατρικές παραστάσεις και υποκριτικές ερμηνείες που έχουν επενδύσει όλες τους τις προσπάθειες σε μια λογική, διανοητική διαδικασία, παραλείποντας την πρώτη θεατρική ύλη, το σώμα ως τόπο ασυνείδητων διεργασιών και αυτόνομο φορέα νοημάτων.

Ο πρώτος κύκλος αποσκοπεί να φωτίσει τον Λόγο μέσα από το Σώμα και να ανοίξει νέους ορίζοντες στην υποκριτική διδασκαλία βοηθώντας τους συμμετέχοντες να αναζητήσουν εναλλακτικά μεθοδολογικά εργαλεία και να απελευθερώσουν νέες εκφραστικές δυναμικές.

Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να μάθουν αποσπάσματα από επιλεγμένα κείμενα, καθώς και να φέρουν ένα σύντομο κείμενο της επιλογής τους. Περισσότερες λεπτομέρειες θα δοθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Πληροφορίες

  • Διάρκεια μαθημάτων: 13 Οκτωβρίου 2021 – 22 Δεκεμβρίου 2021
  • Μέρες & ώρες μαθημάτων: Κάθε Τετάρτη, 18:00-22:00
  • Χώρος διεξαγωγής μαθημάτων: 11 Grey Studio (Λ. Ιασωνίδου 11, Θεσσαλονίκη)
  • Φόρμα συμμετοχής: Κάνε click εδώ

2ος κύκλος: Χ(ω)ορος – Το Σώμα του Τραγικού

Σύντομη περιγραφή

Μέσα από τον αυτοσχεδιασμό πάνω σε μια πληθώρα θεατρικών εργαλείων από την παιδαγωγική του Jacques Lecoq, εστιάζουμε στη δυναμική του ensemble του χορού της Αρχαίας Τραγωδίας και στη διερεύνηση της διάστασης του τραγικού μέσα από το σώμα στον χώρο.

Λεπτομέρειες

Σύμφωνα με τη διδασκαλία του Λεκόκ, ο χώρος του τραγικού φέρνει τον ηθοποιό αντιμέτωπο με τον κατακόρυφο άξονα και τη σχέση με το ιερό και τον καλεί να κατοικήσει μια διάσταση που ξεπερνά κατά πολύ το μέγεθος της καθημερινής ανθρώπινης εμπειρίας.

Ο χορός της τραγωδίας – ένα ενιαίο σώμα που αντιδρά και δεν μπορεί να παίξει παρά μόνο στο επίπεδο της μάσκας – μας δίνει την ευκαιρία να αποκαλύψουμε και να βιώσουμε το μαζί – ensemble στα γαλλικά – της θεατρικής πράξης στην υψηλότερη μορφή του.

Ο χορός της τραγωδίας δεν είναι απλά ένα τυχαίο πλήθος. Οι αρχές που τον διέπουν – σύμφωνα πάντα με τη διδασκαλία του Λεκόκ – καλούν τον ηθοποιό να αναπτύξει λεπτές δεξιότητες επικοινωνίας, στρατηγικής, σκηνικής παρουσίας, λόγου, σωματικής και χωρικής αντίληψης, κομβικές για οποιουδήποτε είδους θεατρική ερμηνεία.

Στον δεύτερο κύκλο, μέσα από βασικές αρχές κίνησης του φυσικού κόσμου και δουλεύοντας μέσα από το σώμα τα μεγάλα κείμενα οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν την (επ)ανακάλυψη του συλλογικού και τη γέννηση του ήρωα, αλλά και να διερευνήσουν νέες δυνατότητες της φόρμας του τραγικού στη σύγχρονη θεατρική πρακτική.

Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να μάθουν αποσπάσματα από επιλεγμένα κείμενα. Περισσότερες λεπτομέρειες θα δοθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Πληροφορίες

  • Διάρκεια μαθημάτων: 12 Ιανουαρίου 2022 – 16 Μαρτίου 2022
  • Μέρες & ώρες μαθημάτων: Κάθε Τετάρτη, 18:00-22:00
  • Χώρος διεξαγωγής μαθημάτων: 11 Grey Studio (Λ. Ιασωνίδου 11, Θεσσαλονίκη)

3ος κύκλος: Bouffon – Η δημιουργική ελευθερία της κωμωδίας της παρα-ποίησης

Σύντομη περιγραφή

Ο τρίτος κύκλος αποτελεί μία πρόσκληση να απελευθερώσουμε τη θεατρική μας δημιουργικότητα και φαντασία μέσα από τον σκοτεινό χώρο της κωμωδίας και τον αυτοσχεδιασμό πάνω στον υποχθόνιο, μυστήριο, αλλόκοτο και παραμορφωμένο κόσμο των μπουφώνων. Έναν απολαυστικό κόσμο που μας έχει γοητεύσει με τους τρελούς του Σαίξπηρ, τον Πουλτσινέλα της Commedia, τον σύγχρονο μας Sacha Baron Cohen ή την τελευταία ερμηνεία του Joker από τον Joaquin Phoenix.

Λεπτομέρειες

«Το θέατρο είναι η ώρα του Κακού, ο θρίαμβος σκοτεινών δυνάμεων», Αντονέν Αρτώ

Η λέξη “μπουφόν” (επαν)επινοήθηκε από τον ίδιο τον Jacques Lecoq στις αρχές της δεκαετίας του ’60 για να περιγράψει την ερευνητική δουλειά που εισήγαγε στη σχολή του στο Παρίσι πάνω στη θεατρική φόρμα που εστιάζει στον σαρκασμό και στη χλεύη.

Με ρίζες στη λαϊκή κωμική παράδοση του Μεσαίωνα αλλά και στις υποχθόνιες δυνάμεις των παραμυθιών και των μύθων, μπουφόνοι είναι οι παρακατιανοί, οι παραμορφωμένοι, οι άσχημοι και οι απόκληροι. Εν ολίγοις, όλοι αυτοί που δεν ανήκουν. Κι επειδή δεν έχουν λόγο να πιστέψουν σε τίποτα, μπορούν να χλευάσουν τα πάντα. Ακόμα και τον βασιλιά.

Απολαμβάνουν την αναρχία, τα ανίερα παιχνίδια, τον πόλεμο, και τη βρωμιά. Είναι, δηλαδή, μεγάλα παιδιά που αψηφούν τη λογική, κρύβονται πίσω από μεταμφιεσμένα και παραγεμισμένα (παραμορφωμένα ίσως) σώματα, ελεύθερα και ικανά για όλα. Δεν είναι άλλωστε τυχαία η παροιμία που λέει από ποιους δύο μαθαίνεις την αλήθεια.

Πέρα από την εξερεύνηση μιας σπάνια διδασκόμενης θεατρικής φόρμας, στον τρίτο κύκλο οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να εμπλουτίσουν την υποκριτική τους τέχνη με νέα εργαλεία χρήσιμα για κάθε είδους θέατρο, να διερευνήσουν νέες δυνατότητες της φόρμας του γκροτέσκ στη σύγχρονη θεατρική πρακτική, να δοκιμάσουν τα όρια τους σε ένα απαιτητικό είδος θεάτρου και να ακονίσουν την απελευθερωτική και δημιουργική δύναμη της – θεατρικής τους – φαντασίας.

Πληροφορίες

  • Διάρκεια μαθημάτων: 23 Μαρτίου 2022 – 8 Ιουνίου 2022
  • Μέρες & ώρες μαθημάτων: Κάθε Τετάρτη, 18:00-22:00
  • Χώρος διεξαγωγής μαθημάτων: 11 Grey Studio (Λ. Ιασωνίδου 11, Θεσσαλονίκη)

Αλέξανδρος Μιχαήλ

Ο Αλέξανδρος Μιχαήλ είναι παιδαγωγός και σκηνοθέτης με ειδίκευση στο σωματικό θέατρο, καθώς και performance και installation artist. Σπούδασε Σύγχρονη Performance στο Brunel University και Σωματικό Θέατρο με την παιδαγωγική του Jacques Lecoq στο LISPA (London International School of Performing Arts) στο Λονδίνο. Επίσης, είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. Από το 2007 έως το 2013 έζησε και εργάστηκε στο Λονδίνο ως performer και σκηνοθέτης, ενώ από το 2013, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, εργάζεται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Έχει τιμηθεί με το βραβείο PANPHYS από το International Festival of Mime and Physical Theatre (Σκόπια) για την παράσταση “Κομμάτι για 2” και με την Υποψηφιότητα Καλύτερης Σκηνοθεσίας από το Queer Theatre Awards (Αθήνα) για την παράσταση “Splinters” της Νίνας Ράπη. Το 2016 ήταν ένας από τους 21 καλλιτέχνες που επέλεξαν οι οργανισμοί ΝΕΟΝ και Marina Abramovic Institute για να συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση performance AS ONE. Υπήρξε υπότροφος του Robert Bosch Stiftung, του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση και του Ιδρύματος Roberto Cimetta. Για το σύνολο του εικαστικού του έργου και τιμηθεί με υποτροφία από το πρόγραμμα Artworks του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Έχει παρουσιάσει μεταξύ άλλων δουλειές του στο Λονδίνο (Battersea Arts Centre, Camden People’s Theatre, Etcetera Theatre), στην Αθήνα (Μουσείο Μπενάκη, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, A Small Argo Full of Art – Θέατρο Αργώ), στη Βενετία (Biennale Αρχιτεκτονικής – La Biennale di Venezia), στη Βαϊμάρη (OMA), στα Σκόπια (Macedonian National Opera and Ballet) και στη Θεσσαλονίκη (ΚΘΒΕ, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ινστιτούτο Γκαίτε,
Μέγαρο Μουσικής, Blackbox, Θέατρο Τ, Action Field Kodra).

Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με τους: Mark Storor, Penny Woolcock, Station House Opera, Poetic Matters, Theatre Lab κ.α. και έχει εμφανιστεί σε χώρους όπως: English National Opera, Birmingham Repertory Theatre, Unity Theatre, Southbank Centre, Battersea Arts Centre, The Roundchapel (Αγγλία) και Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Αθήνα).

Έχει διδάξει πλήθος σεμιναρίων και εργαστηρίων Σωματικού Θεάτρου ανά την Ελλάδα, συνεργαζόμενος ανάμεσα σε άλλους, με τους οργανισμούς ΚΘΒΕ, Θέατρο Τ, Α4Μ (Θεσσαλονίκη), Studio Κινητήρας (Αθήνα), Dance Studio Akropoditi (Σύρος), Δη.Πε.Θε Ιωαννίνων και Σπασμένο Ρόδι (Καστοριά).

Από το 2017 είναι υπεύθυνος του εκπαιδευτικού προγράμματος του Θεάτρου Τ στη Θεσσαλονίκη.

Σοφία Βούλγαρη

Η Σοφία Βούλγαρη είναι ηθοποιός, παιδαγωγός και πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια της Flowers Kids Yoga School. Σπούδασε στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης Βεάκη στην Αθήνα. Έχει διδαχθεί Βutoh από τους Gregory Glazynov και Natalia Zhestovskaya και έχει παρακολουθήσει σεμινάρια με τους Θωμά Μοσχόπουλο, Σίμο Κακάλα, Άντζελα Μπρούσκου, Ανέζα Παπαδοπούλου, Δημήτρη Οικονόμου και Μαργαρίτα Μάντακα.

Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τους σκηνοθέτες: Χριστίνα Χατζηβασιλείου στα έργα «Βυσσινόκηπος», «Βασίλισσα της ομορφιάς» και «Επανένωση της Βόρειας με την Νότια Κορέα» (Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης»), την Νικαίτη Κοντούρη στο «Χορεύοντας στη Λούνασα» (Δηπεθε Κοζάνης και Ιωαννίνων), τη Γλυκερία Καλαϊτζή στο «Ψυχή Μπόλικη» (Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών), στο «Τέλος του παιχνιδιού» (Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης») και στο «Frozen» (Δηπεθε Κοζάνης), την Ελένη Δημοπούλου στο «Το Νερό της Ζωής» (Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης») και «Τα σαράντα κλειδιά» (Δηπεθε Κοζάνης), τον Γιάννη Μαργαρίτη στα έργα «Ηλέκτρα», «Στο Μεγάλο Δρόμο», «Μπλέξαμε τις μύτες μας» και «Φουστ» (Θέατρο της Άνοιξης), καθώς και με την Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ (Λυρική Σκηνή).

Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση .

Συμμετοχή
Call us