Το σώμα της μάσκας
με τον Αλέξανδρο Μιχαήλ
2 Μαρτίου – 6 Απριλίου 2017
ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ
ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ
Το εργαστήρι
Κομβικό εργαλείο στην εκπαίδευση του σωματικού ηθοποιού – δημιουργού, η μάσκα μεταμφιέζει, μεταμορφώνει, κρύβει και αποκαλύπτει, απελευθερώνει και αναδεικνύει. Συνδυάζοντας την ένταση της συναισθηματικής αντίληψης με τη σωματική διαθεσιμότητα, εγρήγορση και ακρίβεια, προτείνει μια εναλλακτική στην ψυχολογική προσέγγιση του θεάτρου, καθώς κινείται αντίθετα, από τα έξω προς τα μέσα.
Σε αυτό το εργαστήριο οι συμμετέχοντες, μέσα από τον αυτοσχεδιασμό, κλήθηκαν να «φέρουν στη ζωή» διαφορετικές μάσκες (ουδέτερη μάσκα, μάσκες αντικείμενα, μάσκες larval), ανακαλύπτοντας με το σώμα τους καινούριες δυναμικές και νέα εκφραστικά μέσα και αναπτύσσοντας δεξιότητες εμψύχωσης της κάθε μάσκας που προτείνει το δικό της φάσμα, σώμα, τρόπο και σύνολο δυνατοτήτων.
Η ουδέτερη μάσκα, ο κεντρικός άξονας της παιδαγωγικής του Lecoq, δημιουργεί έναν καθαρό χώρο εμπειρίας όπως ο άδειος καμβάς. Βρίσκεται σε τέλεια αρμονία. Δεν έχει έκφραση, γιατί δεν έχει ιστορία. Η όψη της προκαλεί ηρεμία. Κινείται με την μέγιστη δυνατή οικονομία. Προσκαλεί αυτόν που τη φοράει σε μια κατάσταση ανοιχτής διερεύνησης του μέσα και του έξω κόσμου, σε ένα καθεστώς ελεύθερης αναζήτησης και δεκτικότητας. Τον προσκαλεί να κοιτάξει, να ακούσει και να νιώσει τον κόσμο με έναν τρόπο πρωτόλειο, σαν για πρώτη φορά.
Από το καρναβάλι της Βασιλείας όπου γεννήθηκαν πριν ο Lecoq ανακαλύψει την παιδαγωγική τους αξία, οι μάσκες larval είναι μεγάλες, πρωτόλειες (εμβρυονικές) μάσκες με πολύ απλά χαρακτηριστικά που έχουν έκφραση αλλά δεν είναι ακόμα ανθρώπινα. Απαιτούν έντονη σωματικότητα και δίνουν σχήμα, όγκο και καθαρότητα στην κίνηση του ηθοποιού αφαιρώντας ταυτόχρονα οποιαδήποτε περιττή έκφραση του σώματος.
Στη διάρκεια του εργαστηριακού κύκλου και με την καθοδήγηση του Αλέξανδρου Μιχαήλ, οι συμμετέχοντες κατάφεραν:
– Να εξερευνήσουν τη μάσκα σαν κινούμενη δομή που προτείνει τις δικές της δυναμικές κινήσεις και φόρμες στο σκηνικό χώρο.
– Να ανακαλύψουν το σώμα που μπορεί να την αποκαλύψει.
– Να καλλιεργήσουν την κινησιολογική τους ενσυναίσθηση και τη δυναμική της συναισθητικής τους έκφρασης στο χώρο μέσα από τον αυτοσχεδιασμό με διαφορετικές μάσκες.
– Να αντιληφθούν τις βασικές αρχές της κίνησης της μάσκας.
Ο Αλέξανδρος Μιχαήλ
Με έδρα τη Θεσσαλονίκη, ο Αλέξανδρος Μιχαήλ παίζει, διδάσκει και σκηνοθετεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σπούδασε σωματικό θέατρο και θέατρο της επινόησης με την παιδαγωγική του Lecoq στο London International School of Performing Arts (LISPA) και Σύγχρονη Performance στο Brunel University στο Λονδίνο. Σημαντικές συνεργασίες του περιλαμβάνουν: Marina Abramovic, Mark Storor, Penny Woolcock, Station House Opera, Andrew Dawson, English National Opera κ.ά.
Δουλειές τού έχουν ανατεθεί και χρηματοδοτηθεί από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, έχουν φιλοξενηθεί σε θέατρα, μουσεία και φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, όπου και βραβεύτηκαν. Προσκεκλημένος λέκτορας στο Greenwich University του Λονδίνου, έχει διδάξει υποκριτική στην Ανώτερη Δραματική Σχολή «Ανδρέας Βουτσινάς» και έχει διδάξει πλήθος σεμιναρίων, πάντα με έμφαση στο σώμα, στο εδώ και τώρα τη θεατρικής πράξης, σε ΔΗΠΕΘΕ, εργαστήρια και ομάδες χορού και θεάτρου σε όλη τη χώρα. Από το 2017 έχει αναλάβει τη διεύθυνση του εκπαιδευτικού προγράμματος του Θεάτρου Τ.