ΙΣΤΟΡΙΑ

Το Θέατρο Τ ξεκίνησε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2014 στη Θεσσαλονίκη και στην οδό Αλεξάνδρου Φλέμινγκ 16, εκεί όπου στη δεκαετία του ’80 στεγαζόταν η μυθική πλέον μπουάτ «Δέκα Βήματα στην Άμμο». Στη συνέχεια, ο χώρος φιλοξένησε ένα εργαστήρι ζαχαροπλαστικής που έκλεισε τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Από εκεί, τη σκυτάλη πήρε η θεατρική ομάδα Passatempo αποτελούμενη από τους Γλυκερία Καλαϊτζή (σκηνοθέτις), Μαρία Καραδελόγλου (σκηνογράφος-ενδυματολόγος), Ευαγγελία Κιρκινέ (σκηνογράφος-ενδυματολόγος) και Κώστα Σιδηρόπουλο (φωτιστής).

Η ομάδα μετρούσε ήδη τέσσερα χρόνια ζωής στα καλλιτεχνικά δρώμενα της πόλης, παρουσιάζοντας ισάριθμες παραστάσεις σε διάφορα θέατρα: Τρεις Αδερφές του Τσέχωφ στο θέατρο Έξω από τα Τείχη, Ολεάννα του Μάμετ στο θέατρο Αμαλία (2011), Η όπερα του ζητιάνου του Γκέι στο θέατρο Κήπου (2012) και στο θέατρο Αθήναιον (2013), Έγκλημα και Τιμωρία του Ντοστογιέφσκι στο θέατρο Όρα (2014). Λίγες παραστάσεις μέσα στον χρόνο και μετά σιωπή. Αυτή ήταν η πραγματικότητα της ομάδας, όπως και των περισσότερων, άλλωστε, στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

Η ανάγκη για κάτι πιο σταθερό και μόνιμο έδειχνε προς την ίδια, πάντα, κατεύθυνση: τη δημιουργία ενός χώρου από την ίδια την ομάδα. Η συγκυρία κάθε άλλο παρά ευνοϊκή ήταν – βρισκόμασταν ήδη για τα καλά μέσα στην οικονομική κρίση. Χρήματα δεν υπήρχαν, αλλά υπήρχε μεγάλο απόθεμα σε ανθρώπινο κεφάλαιο. Γνωστοί, φίλοι, συνεργάτες παλιοί και καινούριοι, βοήθησαν όσο και όπως μπορούσε ο καθένας, άλλος προσφέροντας υλικά, άλλος τεχνικό εξοπλισμό, άλλος εργασία, άλλος ηθική ενίσχυση. Έτσι δημιουργήθηκε το Θέατρο Τ. Από μια Τρέλα. Την ευθύνη για τη διαμόρφωση και τη λειτουργία του χώρου την είχε από κοινού η ομάδα, με την καθοδήγηση της Ευαγγελίας Κιρκινέ σε ζητήματα αρχιτεκτονικής αισθητικής και του Κώστα Σιδηρόπουλου σε ζητήματα τεχνικού σχεδιασμού.

Παρότι μικρό σε χωρητικότητα, μόλις 70 θέσεων, το Θέατρο Τ δημιουργήθηκε με σεβασμό και έγνοια για το θέατρο, τόσο για τους καλλιτέχνες που θα το κατοικούσαν, όσο και για το κοινό που θα το επισκεπτόταν. Όχι μόνο σε θέματα διαρρύθμισης του χώρου (άνετο καμαρίνι, εξοπλισμένο ηλεκτρολογείο, ράμπα εισόδου, έξοδο κινδύνου, τουαλέτες ΑΜΕΑ), αλλά και σε θέματα καλλιτεχνικών προτάσεων. Ήδη από την αρχή της δημιουργίας της, η ομάδα Passatempo είχε ως στόχο τον υψηλό επαγγελματισμό και την καλλιτεχνική αρτιότητα των παραγωγών της, επιλέγοντας σημαντικά κείμενα  του παγκόσμιου δραματολογίου. Διαθέτοντας πλέον μια μόνιμη στέγη, η ομάδα μπορούσε να διευρύνει τους στόχους της, δημιουργώντας όχι απλώς έναν χώρο, αλλά μια θεατρική δομή δημιουργικών συναντήσεων και ανταλλαγής καλλιτεχνικών εμπειριών, τόσο μέσα από την παραγωγή, όσο και μέσα από τη φιλοξενία παραστάσεων.

Ήδη, στα τέσσερα χρόνια της λειτουργίας του, φιλοξενήθηκαν στη σκηνή του Θεάτρου Τ περισσότερες από 50 παραστάσεις, από καλλιτεχνικά σχήματα της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας αλλά και του εξωτερικού, ενώ η ομάδα Passatempo παρουσίασε οκτώ νέες παραγωγές: τέσσερις δικές της, Ντοστογιέφσκι, Έγκλημα και Τιμωρία, Πετρουσέφσκαγια, Έρωτας, Γκόγκολ, Το παλτό, Ουίλιαμς Γυάλινος Κόσμος και τέσσερις συμπαραγωγές, με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης (Ίψεν, Βρικόλακες, Λέιβερι Στον Πάγο), την ομάδα Γκραν Γκινιόλ (Μάμετ, Μια ζωή θέατρο) και την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» (Μπέκετ, Τέλος του παιχνιδιού), συσπειρώνοντας έτσι γύρω της αρκετούς νέους αλλά και έμπειρους καλλιτέχνες.

Εκτός από τις παραστάσεις, το Θέατρο Τ, σε μια προσπάθεια διεύρυνσης της θεατρικής παιδείας και εξωστρέφειας, διοργανώνει κάθε χρόνο αρκετά σεμινάρια, πάνω σε τεχνικές υποκριτικής και σύγχρονα είδη θεάτρου (Μάσκα, Κλόουν, Meisner, Devised, Viewpoints, Σωματικό Θέατρο), προσκαλώντας σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως οι Γεωργία Μαυραγάνη, Μάρθα Φωκά, Σοφία Πάσχου, Γιάννης Λεοντάρης, Αλεξάνδρα Καζάζου, Δημήτρης Καραντζάς, Πηγή Δημητρακοπούλου, Άρης Μπινιάρης κ.ά. Παράλληλα, λειτουργεί και τρία εργαστήρια: Υποκριτικής Ενηλίκων, Σκηνοθεσίας και Δημιουργικής Γραφής.