Εργαστήρι Υποκριτικής Τ3 – Εξειδίκευση

Διδασκαλία: Αλέξανδρος Μιχαήλ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Το Εργαστήρι Υποκριτικής Τ3 είναι ένα εξειδικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσφέρει μια εναλλακτική προσέγγιση στη θεατρική έρευνα. Δίνοντας έμφαση στη σωματικότητα, μέσα από το πρίσμα της παιδαγωγικής του Jacques Lecoq και του θεάτρου της επινόησης (devised theatre), έχει στόχο να διευρύνει τις ερμηνευτικές δυνατότητες και να ενισχύσει την κατάρτιση του ηθοποιού – δημιουργού.

Απευθύνεται σε επαγγελματίες των παραστατικών τεχνών (ηθοποιούς, σκηνοθέτες, χορευτές, σπουδαστές Δραματικών Σχολών/Σχολών Θεάτρου και Χορού) και ενήλικες με προηγούμενη θεατρική και σκηνική εμπειρία, που επιθυμούν να δοκιμαστούν σε λιγότερο διαδεδομένα θεατρικά εργαλεία και να διευρύνουν τους θεατρικούς τους ορίζοντες.

Απώτερος στόχος μας είναι να συσπειρώσουμε τα ανήσυχα πνεύματα της πόλης δημιουργώντας μια δεξαμενή από κατάλληλα εκπαιδευμένους καλλιτέχνες που θα αποτελέσουν τον πυρήνα μιας σταθερής ομάδας θεατρικής έρευνας και συνεργασίας για τη δημιουργία πρωτότυπων παραστάσεων, αλλά και να ανανεώσουμε, μέσα από τη διάχυση διεθνών παραστατικών πρακτικών, τη μελλοντική κοινότητα των θεατρικών δημιουργών της πόλης.

* Για όλους/όλες τους/τις σπουδαστές/σπουδάστριες του Εργαστηρίου Υποκριτικής Τ3, ισχύουν ειδικές τιμές για τα σεμινάρια του εκπαιδευτικού μας προγράμματος και τις παραστάσεις που φιλοξενούνται στη σκηνή του Τ τη σεζόν 2023-2024.  

1ος κύκλος: Move the mask, be moved by masks

Περιγραφή

Κομβικό εργαλείο στην παιδαγωγική του Λεκόκ, η μάσκα μεταμφιέζει, μεταμορφώνει, κρύβει και αποκαλύπτει, απελευθερώνει και αναδεικνύει. Συνδυάζει την ένταση της συναισθηματικής αντίληψης με τη σωματική διαθεσιμότητα, εγρήγορση και ακρίβεια. Προτείνει μία εναλλακτική στην ψυχολογική προσέγγιση του θεάτρου, καθώς κινείται αντίθετα, δηλαδή από τα έξω προς τα μέσα και μαθαίνει στον ηθοποιό να ελέγχει το δραματουργικό αποτέλεσμα που επιδιώκει και να δομεί αποτελεσματικά τη σχέση του με το κοινό.

Οι εκπαιδευόμενοι καλούνται, μέσα από τον αυτοσχεδιασμό, να «φέρουν στη ζωή» εκφραστικές μάσκες larval. Έτσι, ανακαλύπτουν με το σώμα τους καινούριες δυναμικές και νέα εκφραστικά μέσα, βελτιώνουν τη σκηνική τους παρουσία, και αναπτύσσουν παράλληλα δεξιότητες εμψύχωσης της κάθε μάσκας. Γιατί κάθε μάσκα προτείνει το δικό της φάσμα, σώμα, τρόπο και σύνολο δυνατοτήτων, διευρύνοντας τις υποκριτικές ικανότητες του ηθοποιού.

Στον πρώτο κύκλο οι σπουδαστές:

  • Κατακτούν τις βασικές αρχές κίνησης της μάσκας.
  • Καλλιεργούν τη σωματική τους αντίληψη και εκφραστικότητα (δεξιοτεχνία, κινησιολογική ακρίβεια, καθαρότητα επικοινωνίας, οικονομία, ρυθμός).
  • Μαθαίνουν να αφουγκράζονται το κοινό αξιολογώντας το αποτέλεσμα των σκηνικών τους επιλογών.
  • Μαθαίνουν να δομούν, καθαρά και απτά στον χώρο, τη συναισθηματική τους εκφραστικότητα.
  • Διευρύνουν την κινησιολογική τους ενσυναίσθηση μέσα από τις φόρμες και τις δομές που προσφέρει η μάσκα.
  • Ανακαλύπτουν το σώμα που μπορεί να την αποκαλύψει.

*Ο πρώτος κύκλος ολοκληρώνεται με μία παρουσίαση ανοιχτή στο κοινό.

Πληροφορίες

  • Open Day: Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2023, 18:00-20:00
  • Διάρκεια μαθημάτων: 16 Οκτωβρίου – 18 Δεκεμβρίου 2023
  • Μέρες & ώρες μαθημάτων: Κάθε Δευτέρα, 18:00-22:00
  • Χώρος διεξαγωγής Open Day & μαθημάτων: 11 Grey Studio (Λ. Ιασωνίδου 11, Θεσσαλονίκη)

2ος κύκλος: Move the text, be moved by text

Περιγραφή

Στόχος ενός καλογραμμένου θεατρικού κειμένου δεν είναι μόνο να επικοινωνήσει στο κοινό το συνειδητό επίπεδο των νοημάτων αλλά και ένα ασυνείδητο επίπεδο ρυθμού, εικόνων και ήχων, που απευθύνεται τόσο στη διανοητική όσο και στη συναισθηματική ευφυία των θεατών.

Γνωρίζουμε πως η θεατρική επικοινωνία είναι μια καθολική και πολυεπίπεδη ανθρώπινη εμπειρία. Ωστόσο, βλέπουμε συχνά παραστάσεις και υποκριτικές ερμηνείες που επενδύουν κυρίως σε μια λογική, διανοητική διαδικασία, παραλείποντας την πρώτη θεατρική ύλη: το σώμα, ως τόπο ασυνείδητων διεργασιών και αυτόνομο φορέα νοημάτων.

Ο δεύτερος κύκλος αποσκοπεί να φωτίσει τον Λόγο μέσα από το Σώμα και να ανοίξει νέους ορίζοντες στην υποκριτική διδασκαλία, βοηθώντας τους συμμετέχοντες να αναζητήσουν εναλλακτικά μεθοδολογικά εργαλεία και να απελευθερώσουν νέες εκφραστικές δυνατότητες.

Mέσα από τον αυτοσχεδιασμό και τη σωματοποίηση της γλώσσας (μέσω τεχνικών παντομίμας και σύνδεσης του λόγου με τη δράση), θα εξερευνήσουμε τις δυναμικές κειμένων της παγκόσμιας δραματουργίας και λογοτεχνίας προκειμένου να συνδεθούμε σε ένα καθολικότερο, βαθύτερο και αμεσότερο επίπεδο με τη λειτουργία του θεατρικού λόγου.

Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να μάθουν αποσπάσματα από επιλεγμένα κείμενα. Λεπτομέρειες θα δοθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Στο δεύτερο κύκλο οι σπουδαστές:

  • Ενδυναμώνουν τη σωματική, κιναισθητική και συναισθηματική τους αντίληψη.
  • Απελευθερώνουν νέες δυνατότητες σωματικής σύνδεσης και εξοικείωσης.
  • Συνδέουν φωνή και λόγο με το συναίσθημα ως σωματική εκδήλωση.
  • Μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται βιωματικά την ποιητική λειτουργία ενός κειμένου.
  • Διευρύνουν τις ερμηνευτικές τους δυνατότητες.
  • Καλλιεργούν μια σφαιρικότερη και ανανεωτική αντίληψη για το θέατρο Λόγου.

*Ο δεύτερος κύκλος ολοκληρώνεται με μία παρουσίαση ανοιχτή στο κοινό.

Πληροφορίες

  • Διάρκεια μαθημάτων: 8 Ιανουαρίου – 11 Μαρτίου 2024
  • Μέρες & ώρες μαθημάτων: Κάθε Δευτέρα, 18:00-22:00
  • Χώρος διεξαγωγής μαθημάτων: 11 Grey Studio (Λ. Ιασωνίδου 11, Θεσσαλονίκη)

3ος κύκλος: Moved stories, moving stories

Περιγραφή

Το να λέμε ιστορίες είναι ανθρώπινη ανάγκη. Έτσι δίνουμε νόημα στην ύπαρξη. Έτσι συνυπάρχουμε σε κοινωνίες και δημιουργούμε κοινότητες. Λέγαμε ιστορίες γύρω από φωτιές, τις λέμε ακόμα σε ταβέρνες και σε καφέ, τις λέμε στα παιδιά, στο Netflix, στο θέατρο, στα βιβλία και στο σινεμά, σε podcast και social media και πιθανότατα θα τις λέμε σε μη επινοημένες ακόμα μορφές και όταν θα έχουμε μετοικήσει σε άλλους πλανήτες ή «μετα-σύμπαντα».

Αλλά για την ώρα, σε αυτόν τον κύκλο θα πούμε τις μεγαλύτερες ιστορίες στον μικρότερο δυνατό χώρο. Και όχι βέβαια μόνο με λόγια. Αλλά με όλο μας το σώμα. Και όλοι μαζί. Σε ensemble. Δεν θα τις πούμε. Θα τις φέρουμε στη ζωή. Ήχους, ατμόσφαιρες, συναισθήματα, εικόνες, χαρακτήρες, ρυθμούς. Με σκέρτσο και μπρίο και την απόλαυση του παιχνιδιού.

Αντλώντας από την παράδοση της commedia del arte και της παντομίμας και αντλώντας έμπνευση από το corpus της παιδαγωγικής του Λεκόκ, ο τρίτος κύκλος:

  • Απελευθερώνει τη φαντασία του ηθοποιού – δημιουργού.
  • Διευρύνει τις σκηνικές του ικανότητες (δεξιοτεχνία, σωματική εκφραστικότητα, αίσθηση συνόλου, οικονομίας και ρυθμού, κινησιολογική ακρίβεια, αμεσότητα στη σχέση με το κοινό).
  • Του προσφέρει εργαλεία από το θέατρο της επινόησης (devised theatre) και εργαλεία αφήγησης και δραματοποίησης.
  • Τον μυεί σε νέες σκηνικές φόρμες προσκαλώντας τον να εξερευνήσει νέους θεατρικούς ορίζοντες.

*Ο τρίτος κύκλος ολοκληρώνεται με μία παρουσίαση ανοιχτή στο κοινό.

Πληροφορίες

  • Διάρκεια μαθημάτων: 1 Απριλίου – 17 Ιουνίου 2024
  • Μέρες & ώρες μαθημάτων: Κάθε Δευτέρα, 18:00-22:00
  • Χώρος διεξαγωγής μαθημάτων: 11 Grey Studio (Λ. Ιασωνίδου 11, Θεσσαλονίκη)

Αλέξανδρος Μιχαήλ

Ο Αλέξανδρος Μιχαήλ είναι παιδαγωγός και σκηνοθέτης με ειδίκευση στο σωματικό θέατρο, καθώς και performance και installation artist. Σπούδασε Σύγχρονη Performance στο Brunel University και Σωματικό Θέατρο με την παιδαγωγική του Jacques Lecoq στο LISPA (London International School of Performing Arts) στο Λονδίνο. Επίσης, είναι απόφοιτος της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. Από το 2007 έως το 2013 έζησε και εργάστηκε στο Λονδίνο ως performer και σκηνοθέτης, ενώ από το 2013, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, εργάζεται στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Έχει τιμηθεί με το βραβείο PANPHYS από το International Festival of Mime and Physical Theatre (Σκόπια) για την παράσταση “Κομμάτι για 2” και με την Υποψηφιότητα Καλύτερης Σκηνοθεσίας από το Queer Theatre Awards (Αθήνα) για την παράσταση “Splinters” της Νίνας Ράπη. Το 2016 ήταν ένας από τους 21 καλλιτέχνες που επέλεξαν οι οργανισμοί ΝΕΟΝ και Marina Abramovic Institute για να συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση performance AS ONE. Υπήρξε υπότροφος του Robert Bosch Stiftung, του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση και του Ιδρύματος Roberto Cimetta. Για το σύνολο του εικαστικού του έργου και τιμηθεί με υποτροφία από το πρόγραμμα Artworks του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Έχει παρουσιάσει μεταξύ άλλων δουλειές του στο Λονδίνο (Battersea Arts Centre, Camden People’s Theatre, Etcetera Theatre), στην Αθήνα (Μουσείο Μπενάκη, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, A Small Argo Full of Art – Θέατρο Αργώ), στη Βενετία (Biennale Αρχιτεκτονικής – La Biennale di Venezia), στη Βαϊμάρη (OMA), στα Σκόπια (Macedonian National Opera and Ballet) και στη Θεσσαλονίκη (ΚΘΒΕ, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Ινστιτούτο Γκαίτε,
Μέγαρο Μουσικής, Blackbox, Θέατρο Τ, Action Field Kodra).

Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με τους: Mark Storor, Penny Woolcock, Station House Opera, Poetic Matters, Theatre Lab κ.α. και έχει εμφανιστεί σε χώρους όπως: English National Opera, Birmingham Repertory Theatre, Unity Theatre, Southbank Centre, Battersea Arts Centre, The Roundchapel (Αγγλία) και Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Αθήνα).

Έχει διδάξει πλήθος σεμιναρίων και εργαστηρίων Σωματικού Θεάτρου ανά την Ελλάδα, συνεργαζόμενος ανάμεσα σε άλλους, με τους οργανισμούς ΚΘΒΕ, Θέατρο Τ, Α4Μ (Θεσσαλονίκη), Studio Κινητήρας (Αθήνα), Dance Studio Akropoditi (Σύρος), Δη.Πε.Θε Ιωαννίνων και Σπασμένο Ρόδι (Καστοριά).

Από το 2017 είναι υπεύθυνος του εκπαιδευτικού προγράμματος του Θεάτρου Τ στη Θεσσαλονίκη.

ΔΗΛΩΣΤΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ!
Move the text, be moved by text
Ιστορίες Σώματα

Moments from Open Day 2023 / Photos: Christos Kyriazidis

Larval masks / Photos: Christos Kyriazidis

Moved stories, moving stories / Photos: Christos Kyriazidis